woensdag 21 september 2016

Maandthema oktober 2016 Clinidogs trainingscentrum: Vind je FLOW

Clinidogs trainingscentrum 
Maandthema September 2016:


Vind je FLOW


Door in september
te werken met de elementen van de natuur,

ondersteund door een coachingssessie in de buitenlucht met je eigen hond,

helpen we je om JOUW FLOW te vinden!

Wat maakt je authentiek, wat drijft je, waar liggen de interesses van jouw hond.
En hoe kunnen jullie samen optimaal presteren en samenwerken.
Door bewust te worden van jouw FLOW, 
kunnen jullie samen veel meer bereiken dan je ooit had gedacht!



Juist in de natuur kunnen we leren om met de stroom mee te gaan 
en moeiteloos mee te deinen op de golven van het leven.


FLOW laat zich op allerlei manieren in de natuur zien.
-gras, bladeren, helmgras voegt zich naar de wind
-water voegt zich naar de rivierbedding
-de wind stroomt van een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied.
-regen voegt zich naar zwaartekracht
-De aarde draait moeiteloos in het universum
-elke dag wordt het weer licht, zonder dat iemand het lichtknopje aanzet


Deze FLOW kunnen wij als mens ook bereiken. 
FLOW is een mentale toestand waarop alles stroomt en we onszelf voegen naar het leven.
In FLOW stroomt energie onbelemmerd door ons lichaam, 
we zijn creatief en hebben plezier in het leven. 
We voelen ons sterk, zijn alert doch rustig tegelijk. 
We komen tot bijzondere prestaties en kunnen onze talenten optimaal benutten.
Het leven lijkt moeiteloos te gaan. 

Iedereen wil toch in FLOW leven!


In Flow durven we te vertrouwen op ons gevoel en intuitie.
We realiseren ons in deze flow dat de gebeurtenissen die ons overkomen geen toeval zijn. 
Ze hebben vaak een diepere betekenis: 
go with the FLOW.

Om in FLOW te komen heb je eigenlijk maar 1 ding nodig.
En dat is moed. Moed om bewust te kijken naar zogenaamde toevalligheden 
in je leven. En de confrontatie hiermee aan te gaan om te kijken naar
de lessen die hier achter liggen.
Luisteren naar je innerlijk is de opening naar het realiseren van onze dromen, 
ons geluk en het ervaren van stilte en liefde.


Ik zelf heb deze maand ook gewerkt aan mijn FLOW.
Hoe? Door te starten met Yoga. Trainen op het strand.
En door te gaan zwemmen met mijn paard.
Nog nooit eerder gedaan.
Zonder oordeel of gedachte wat er allemaal mis kon gaan,
ben ik met hem de zee in gelopen. En liep hij vol vertrouwen achter mij aan.
Resultaat: Ik blij, paard spelend in het water (dus ook blij),
een totaal nieuwe ervaring en een heel erg gelukkig gevoel.
Wanneer je je flow hebt gevonden kun je niets anders meer dan je 
je er aan overgeven.


Genieten, vertrouwen en stralen!

dinsdag 23 augustus 2016

Maandthema Clinidogs Moed en Vrijheid




Ga de uitdaging met jezelf en je hond aan!!!
'




Maandelijks is erbij Clinidogs( therapiehonden) trainingscentrum een maand thema.
Om samen met je hond actief aan te werken.

Het maand thema van augustus 2016 is moed en vrijheid.
We werken hieraan door een combinatie van coaching en SUPpen.

Zo zorgen we dat zowel eigenaar als hond moed en vrijheid ervaart en creëert!

Clinidogs trainingscentrum is een uitbreiding van de hondenwerkzaamheden van Clinidogs.
Bij het trainingscentrum werken we met meerdere disciplines, waarbij meerdere honden specialisten samenwerken.


De maand augustus is een zomermaand.
 Ideaal om samen met je hond lekker de zee op te gaan.
Als de wind aantrekt kunnen we gaan kanoën met de hond in de kano erbij.
Gaat de wind liggen dan is het ideaal weer om lekker te SUPpen.

Bij Stand Up Paddling is het de bedoeling dat je uiteindelijk
op je board staat en rond kunt paddelen.
De bedoeling is dat je hond rustig voor je gaat zitten of liggen.

Voordat je hond en jijzelf echter zover zijn om dat te kunnen doen
zullen jullie samen moeten oefenen. Vertrouwen hebben in elkaar.
Jij steunt je hond, je hond is er voor jou.

Voor ons is SUPpen al best lastig, laat staan als je nog een hond
voorop  je board hebt. Maar door oefening gaat het zeker lukken.



Wat is er nodig?

Moed!

Door moed te tonen en plaats te nemen op de SUP,
door je hond te steunen en voor rus te belonen,
zul je uiteindelijk zonder zand onder je voeten, op
de deining van de zee kunnen varen met je hond en je SUP.
En zul je ultieme vrijheid ervaren!


Om je te ondersteunen om jouw moed te vinden,
bieden we je een coachingssessie aan.
Waarbij jij in samenwerking met je eigen hond,
je grenzen verkent en er achter komt, hoe jij moed toont.
En misschien laat jouw hond je wel hele andere dingen zien...
laat je verrassen door de kracht van honden in de coachingssessies bij Clinidogs.


Ervaring:
Het SUPpen met mijn hond was echt super leuk.
Ik vond het in het begin wel spannend en zat
met trillende beentjes op mijn plank.
Maar toen ik zag dat mijn hond rustiger werd,
werd ik zelf ook rustiger. 
Ook het water om ons heen kalmeerde ons beide.
We zijn omgegaan en we hebben gestaan.
Een mijlpaal voor ons beide!
Ik heb het gevoel dat we echt een team worden,
mijn hond en ik!

Ben je geïnteresseerd?

Mail: clinidogs@gmail.com


Check : www.clinidogstrainingscentrum.nl

Clinidogs wordt gesponsord door Evenementen Bureau Zandbank bij paal 17
en Quicksilver De Koog.

vrijdag 19 augustus 2016

Dieren trainen

Als fanatieke en gepassioneerde hondentrainer
kan ik het niet laten, 
om andere dieren in mijn omgeving
ook te trainen.


Trainen betekend voor mij in deze context,
lol en uitdaging voor het dier (en de mens ofcourse)
en het leervermogen van het dier aanspreken en 
stimuleren. Samen kijken wat we kunnen bereiken...

Hoe gaaf is het dan,
dat je binnen een paar dagen,
zo leuk met je oppas konijnen bezig kunt zijn.

The Rabbit circus ;)

Training is bij mij altijd positief.
Wat betekend, goed gedrag wordt beloond met iets lekkers of een knuffel.
En natuurlijk met een goed zo of andere overige vocale stimulatie.
Training gebeurd nooit onder dwang of agressie,
altijd vanuit liefde en rust.


Honden trainen is mijn dagelijkse uitdaging.
Het is bijna geen werk te noemen. Het is namelijk een levenswijze.
Een bepaalde manier van denken die je jezelf en ook je dier aanleert.

In vragen zie ik uitdagingen,
in problemen zie ik oplossingen.


En doet onze kat Tommie ook geheel vrijwillig
aan een training mee. 
Zijn ontspanning bij deze oefening spreekt voor mij boekdelen.
Hoe leuk vind hij de training?


Ook voor mij als trainer is het goed om te worden uitgedaagd.
Mijn grenzen te verleggen, nieuwe trainingsvormen en gedachtes
tot mij te nemen. En daar actief mee aan de slag te gaan om het me
eigen te maken. Blijven ontwikkelen hoort wat mij betreft
bij leven.


En dan is het toch ultiem geluk als je met dieren mag werken
en daar je creativiteit bij kwijt kan. 
En hond en eigenaar uit eindelijk moe maar voldaan naar huis gaan,
weer geïnspireerd om thuis verder te gaan met hun dier.


Een win win situatie!
Ik blij
Hond blij
Daardoor ik weer blij
Baasje blij
Daardoor ook ik blij

En resultaat: iedereen blij en gemotiveerd!


Daardoor durf je zelf je grenzen weer te verleggen,
en dan zit ik zomaar
 voor het eerst, zonder zadel op mijn paard.

Love training!




dinsdag 5 juli 2016

Je ware ik

Eén van de doelen die tijdens vele coaching sessie 
naar boven komen zijn grenzen stellen en de vraag; 
Wie ben ik nu eigenlijk?

Is het ontdekken van je ware ik 
eigenlijk niet 
iedereen zijn levensdoel??


Ik mocht laatst een prachtige coaching sessie faciliteren. 
Een sessie over gevoel, grenzen aangeven, weinig energie hebben. 
Kortom thema's waar veel mensen zich in herkennen.
Zo ook ik.

Tijdens de coaching kon ik keurig bij mijn coachee blijven en bij haar energie.
De coachee pakte de sessie positief op. 
En kon haar aanname: dat de hond haar energie kostte 
ter plekke omzetten naar: het krijgen van energie van haar hond.

Trots op mijn coachee reed ik naar huis.


Tijdens de korte rit naar huis, 
draaide de beelden van de sessie nog door mijn hoofd.
Beelddenker als ik ben.
Ik zie in gedachten, mijn coachee bij de uitspraak, 
'ik heb zo weinig energie', 
heerlijk achterover gaan liggen in het gras.

Denkend aan dat beeld, 
realiseer ik me dat ik haar instelling bewonder.


Want ook ik deal met deze menselijke dilemma's van grenzen aan geven,
energie op de juiste manier doseren en op zoek zijn naar je ware ik.

De bewondering voor mijn coachee komt voort uit haar gedrag. 
Ze gaf zich over aan de situatie. Ze is moe en gaat languit in het gras liggen.
Ze voedt zich met zonlicht en haalt energie uit de natuur. 
Zijn in het hier en nu.
Dichterbij je ware ik.

Ik besef me, hoe vaak ik mijn masker draag.
Me altijd beter voor doe dan dat ik me echt van binnen voel.
Vooral zeggen dat het goed gaat...
De boeren instelling noem ik het maar.



De levensles voor nu is:
mijn masker laten vallen,
zijn wie ik ben.
 Mijn ware gevoel benoemen 
en me daar ook naar gedragen.




En als ik dat zo zeg, denk ik terug aan mijn coachee,
lang uit liggend in het gras. Haar hond dartelt om haar heen.
Het geeft haar de energie die ze nodig heeft.

Een beeld dat mij dichter bij mijn ware ik brengt.

De foto's bij deze blog zijn voor mij een weergave van mijn ware ik.
Niet geposeerd, gewoon zo als ik ben,
want dat is goed.

vrijdag 17 juni 2016

Stoer...

STOER...

De vertaling van stoer is:
indruk makend
of indruk makend door sterk te zijn of sterk proberen te zijn.

Andere definities voor stoer zijn:
ferm, flink, dapper, kordaat, robuust,
gespierd, heldhaftig, onvriendelijk, breedgeschouderd, doortastend, onverzettelijk, sterk zijn en veel durven.

Stoer?

Ik krijg vaak te horen dat ik zo stoer ben. Wat maakt mij dan stoer.
Mijn soms norse uitstraling?
Mijn kleding keus? Mijn tattoo's?





Is de stempel stoer eigenlijk wel zo stoer? Of iets wat de maatschappij roept om niet verder te hoeven kijken? Behalve het stoere buiten laagje, waar overigens best een gevoelig meisje onder kan zitten..
                                                   Echt, kijk maar eens verder!


Want ben ik eigenlijk wel zo stoer als mensen denken of zeggen?

Mijn tattoo's zijn een uiting van creativiteit en vertellen mijn
levensverhaal. Bovenal vind ik het heel mooi. Zij maken mij volledig.
Met mijn tatoo's voel ik me krachtiger, maar niet stoerder...

Rood haar en de ene kant van je hoofd kaal,
dan weer blond haar met rode plukken
en in het volgende jaar getijde weer zwart haar.
Stoer? Of hou ik gewoon van diversiteit.


Geen 12 in een dozijn meisje inderdaad.
Maar wederom maakt dat mij stoer?
Mijn norse blik en dat ik misschien niet altijd lach.
Nee inderdaad ik lach niet de hele dag. 
Soms ben ik geconcentreerd bezig of in gedachten en lach 
ik niet constant. Ben ik dan nors?
De kleding die ik draag, de keuzes die ik maak...
Is dat stoer? Nee dat is gewoon wie ik ben!

Stoer wordt soms verward met onverschilligheid of gevoelloos zijn. 
Iets wat ik zeker niet ben. Misschien iets wat mijn stoere masker wel uitstraalt.
 Ik nodig je uit om daar doorheen te prikken en bij de ware en kwetsbare ik te komen.
In sommige situaties heb ik het nodig om stoer te zijn en misschien wat harder over te komen. 
Puur om te overleven en om niet uiteen te vallen.




Wat ik stoer vind?
Ik vind het stoer wanneer je na tegenslag op staat en weer doorgaat.
Wanneer je ondanks alles, met opgeheven hoofd de wereld in gaat.
Wanneer je dag in dag uit voor je gehandicapte partner of kind zorgt,
zonder klagen, zonder verwijten.

En bovenal vind ik het stoer wanneer je ben wie je wilt zijn.
Wanneer je jezelf accepteert zoals je bent.
Met je tekortkomingen maar ook met je krachten.
Dat is pas stoer.
Jezelf leren kennen en accepteren dat wat er is. 
Stoer is het om te overleven in een wereld die soms hard en onzeker is. 
Vergeven en onvoorwaardelijke liefde geven...
Dat is STOER!!!

donderdag 19 mei 2016

Alles is liefde

Soms zitten dingen mee, soms zitten dingen tegen.
Een uitspraak die vaak wordt gebruikt.
Is het wel echt zo, dat dingen tegen zitten.
Of is het voor ons een wijze les en een mogelijkheid om de dingen te mogen veranderen.



Want waarom is afscheid nemen van dingen moeilijk.
Is het geen prachtige kans op een leermoment een nieuwe kans voor een nieuw pad in je leven?
Een periode van (gedwongen) stilstand en rust kan op deze manier veranderen in een periode van bezinning en stilte in jezelf. Juist die stilte in jezelf kan er voor zorgen dat je minder afhankelijk wordt van andere en echt voor jezelf kunt kiezen. Misschien doordat je meer open staat voor je ware gevoelens.

Natuurlijk hebben we andere nodig in deze wereld. Andere mensen en dieren zijn er om van te leren, om op te steunen en samen groter te worden. Uiteindelijk terug naar de bron, worden we niet voor niets alleen geboren en gaan we alleen dood. Hoe mooi zou het zijn als je zo volledig op jezelf en op je eigen gevoel kan en mag vertrouwen dat je de ander niet meer nodig hebt.

Laatst had ik een mooie ervaring met innerlijke rust. Zo'n rust dat de het koude water me niets meer deed, de mensen om me heen interesseerde me niet meer. Ik was één met de natuur en één met diegene van wie ik hou.




Nothing ever really dies.

We just transform.

Voor het eerst naar de plek waar ik drie jaar geleden fysiek afscheid van je nam. Een gevoel van innerlijke rust op het moment dat ik nu de zee in loop. Totaal anders dan 3 jaar geleden, toen de aarde onder mijn voeten verdween...
Fijn en mooi om hier vandaag te zijn.

Drie witte rozen. Eén voor elk jaar dag ik je moet missen.
Ook staat het getal 3 voor de eenheid die we vormen.
Eén rode roos, voor onze oneindige liefde.
Een liefde die maar niet bij mij weg wil gaan,
want juist die roos spoelde telkens naar mij terug...

I am not what has happened to me.

I am what I choose to become.

Hoe mooi is het als je door je innerlijke rust tot nieuwe inzichten komt.
En daardoor kunt doen wat je echt wilt.



Zonder verantwoording,
gewoon vanuit je eigen kracht en gevoel.

Immers alles wat op je pad komt heeft een reden. 
En geeft nieuwe mogelijkheden. Nieuwe kansen om te groeien.



I am doing what i truly want to do

En met het volledige vertrouwen dat er voor mij wordt gezorgd door het universum.
Immers alles is liefde. En vanuit deze liefde ga ik verder! 









dinsdag 26 april 2016

Eerste Clinidogs Bootcamp training

Eerste Clinidogs Bootcamp trainingen op het Sommeltjespad.


Op het Sommeltjespad in het bos van Texel vinden we allemaal leuke uitdagingen voor de honden voor onze eerste bootcamp trainingen.

We starten met de honden hun voorpoten op wat boomstronken te laten zetten.

Natuurlijk maken de aussies in de groep er weer hun eigen feestje van, door variaties op de aangeboden oefeningen te doen ;)

Staan op een sommeltje.
Knap hoor, 
want het sommeltje is een beetje rond aan de bovenkant. 


Dit vergt vertrouwen van je hond in jou als begeleider.
Een goede broksturing en oefenen met hun evenwicht voor de hond.
Over zitjes heen lopen.
Concentratie van de hond, evenwicht en wederom vertrouwen in je begeleider!
 
Liggen en blijf op een tafel.

Knap hoor van Beau, 
want de andere honden zitten allemaal naar haar mooie kunstjes te kijken!
Pootjes op een boom zetten.





Onder een poortje door lopen en uiteindelijk een af en blijf onder het poortje doen.

Ons fotomodel Sebas draait er zijn pootje niet voor om.
 
En als laatste oefeningen. 
Allemaal naast elkaar op een boomstronk zitten en blijven!!



Wat leuk om de variatie in hondenrassen en leeftijden te zien. 
De trainingen zijn voor iedereen geschikt, 
want we passen de oefeningen aan op de mogelijkheden van de hond!


 En ook bij deze groep een mooie uitvoering van de eind oefening,
Allemaal op een rijtje zit en blijf. Knap hoor!