woensdag 9 september 2015

15 jaar rocken!

In 1998 deed ik auditie bij de band Intrude.
Ik was de jongste zangeres die auditie kwam doen, met mijn 17 jaren jong.
Nog nooit eerder had ik zo iets gedaan, dus ik vond het onwijs spannend.
Als auditie nummers deed ik een nummer van K's Choice en Anouk.

Na een week kreeg ik te horen dat ik was verkozen tot de nieuwe zangeres van Intrude. Wow!

De auditie was in mei en in augustus stond ons eerste optreden gepland in De Koog,
in Cafe 't Weetjewel.



Eén tot twee keer in de week oefenen, om een set van zo'n 35 nummers in te studeren.
Een set die zelfs is gegroeid tot zo'n 90 nummers in onze hoogtij dagen. 
Van Anouk tot Skunk Anansie, van De Scene tot Pearl Jam.
Ons eerste optreden was een succes. En daarna hebben we jaren met Intrude geknald.
Minimaal twee keer per maand stonden we in kroegen op Texel, of aan de vaste wal.
Ook traden we op bij schuurfeesten met duizend rockers. 
Wat een belevenis. Allemaal mensen die voor het podium staan te springen en die elk 
rock nummer vanaf het eerste tot het laatste woord keihard mee zingen.
Heerlijk.


Inmiddels was ik ook een acoustisch begonnen met mijn toenmalige vriend.
Een hele andere sfeer dan met een hele band muziek maken. Veel kwetsbaarder,
want als een van ons een foutje maakte, merkte je dat onmiddellijk.
Als acoustisch duo werden wij op bedrijfsfeesten, tuinfeesten maar ook op Texelse festivals
en op terrasjes bij strandtenten, bekende gezichten.
Zelfs een auditie voor het conservatorium in Utrecht mocht niet ontbreken aan dit lijstje.




In de loop der jaren, zijn veel muziek nummers op onze setlijst verschenen.
Voornamelijk rock en wat pop nummers.


Er zijn zo veel anekdotes die ik kan vertellen over mijn band tijd...
Een bijzonder voorval was rond het jaar 2000. We traden op in onze vaste kroeg
't Weetjewel. En een bezopen jongen tilde mij van het podium en zette mij omgekeerd op zijn nek.
Om vervolgens uit te glijden en te vallen. Ik viel dus vanaf zo'n 3 meter hoogte met mijn hoofd op een houten vloer waar allemaal glas en bier lag. En oja, de bezopen jongeheer lag ook nog eens met dik 100 kg boven op mij. En met het microfoon snoer nog tussen mijn benen. Want mijn microfoon had ik nog al die tijd vast.

Een kwartier later zat ik buiten, met een vieze bar theedoek vol ijs tegen mijn hoofd, het glas uit mijn handen en gezicht te plukken. Toen ik thuis werd gebracht hebben de bandleden mijn ouders in gelicht.Mijn moeder is die nacht elk uur komen kijken hoe het ging. Een doktersbezoek en tetanus prik later... Ik zat onder de blauwe plekken en op mijn hoofd dikke bulten en een flinke schaafwond op mijn wang.
Ik bleek een zware hersenschudding te hebben, waardoor ik de eerste maand van het nieuwe schooljaar heb gemist en weken lang niet heb kunnen oefenen...
Zo maak je nog eens wat mee!






Optreden was echt een grote uitlaat klep. Lekker alles van je af zingen. Zo hard schreeuwen
dat de boxen rood oplichten. En wat een kick als mensen hun duim opsteken, je complimenteren
of gewoon genieten van de muziek die je maakt.
Muziek is emotie en dat is prachtig.


Met optreden ben ik toch wel echt een meisje meisje...
Houd ik van leuke jurkjes, kleding. Elke keer weer een andere haardracht ;)



Setlijst Intrude Bevrijdingspop 5 mei 2012

-Twilight zone
-R U kiddin’ me
-Peaches
-Make you a believer
-Heart of glass
-Sleeping bird
-Ik kan het niet alleen
-Break down the wall
-Heavy Cross
-Back Home
-Everything
-Everything for free
-The devil made me do it
-My Generation
-Old woman
-L A Woman
-Paranoid
-All the small things
-Everyday I love you less and less
-Should I stay or should I go
-Ballroom blitz
-Black Night
-Sjonnie en Anita
-Rockin’ in a free world




Ons laatste optreden in 2013, Strenderpop.
Na 15 jaar, zijn we volgens mij, een van de langs bestaande bands op Texel geweest.
In dezelfde formatie.
Trots op wat wij hebben bereikt.
En de vele muzikale herinneringen aan optreden en oefensessies.
Altijd lol met mijn bandleden, die soms dichterbij staan als familieleden.
Omdat je zoveel emotie (in de muziek) met ze deelt.
Aan een blik van elkaar hadden we genoeg. We kende elkaar op muziek gebied
door en door en konden blind op elkaar vertrouwen. Heel bijzonder om mee te maken.



Ik kan eigenlijk niet eens uitleggen wat mijn band voor mij heeft betekend. 
Want het is zo'n groot deel van mijn leven geworden. Op de middelbare school, wanneer andere gingen te stappen, stond ik in het weekend op te treden.  Van kroeg, naar schuurfeest. 
S'middags de set opbouwen en soundcheck doen. Rond 22 h beginnen met spelen.
Rond 02.30 h klaar met optreden. 
Dan rond 03.00 h  starten met afbreken. Alles in de bus laden. Nog even een borrel en vaak wat eten (van boerenkool tot patat en bitterballen etc). Rond 05.00 h naar de oefenruimte om de spullen uit te laden en dan rond 06.00 h thuis komen...
En maandag's weer braaf naar school.

Wat een tijd!

Het enige wat ik kan zeggen is:
Rock on....

En dat doe ik... zelfs op mijn bruiloftsfeest. Helaas zonder mijn vertrouwde Intrude band leden.
Maar dankbaar voor Maarten die mij prachtig heeft begeleid op zijn gitaar.




Rocken zit in je bloed, in elke vezel van je lichaam.
Dat is en dat blijft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten