zondag 28 mei 2017

De illusie van controle

Controle hebben in en over het leven is een illusie.

De grap van het hele leven,
hier op aarde althans,
is,
dat je leeft met de illusie dat je controle hebt of verkrijgt.
Terwijl in principe niets minder controleerbaar is dan leven...
Ik heb geen controle over andere mensen, het rechtssysteem of ziektes die mensen overkomen.

Voor mij als controle-freak een harde werkelijkheid.
Heb ik dan al die jaren met een plaat voor mijn kop geleefd???
In de illusie dat ik situaties wel kon controleren?
Maar mensen zijn mensen en doen mensen dingen
(die ik soms niet begrijp en ook misschien wel niet wil begrijpen.
Het leven loopt anders dan 'gepland' en soms word je gek van je eigen controle dwang.

Controle dwang ontstaan door onzekerheid, door angst en uit perfectionisme.
Does it ring any bells?



Naarmate de jaren verstrijken
(omg nu klink ik echt als een oud wijf)
krijg je levenslessen voorgeschoteld.
Waarbij je de controle MAG of zelfs MOET loslaten. 
En vol vertrouwen op dat wat er is.
Soms voelt het als een sprong in het diepe,
omdat je dat, wat vertrouwt is, achter je laat.
Nieuwe deuren zullen openen, 
het enige wat er voor nodig is, is de ruimte om ze te openen.

Loslaten.
Diep ademhalen.
Inademing op 'alles',
uitademing op 'is goed'.
Een affirmatie die ik de laatste tijd vaak toepas.

En, ik moet toegeven,
vaak de ongecontroleerde momenten leveren de meest lachwekkende situaties en plaatjes op.




Volwassen worden.
Je leeft er naar toe als je 12 jaar bent.
Maar nu ik 36 jaar ben, kan ik soms uitkijken naar momenten
dat ik me even vreselijk onvolwassen mag gedragen.
Dat ik een even mag leven in een wereld waar ik geen verantwoordelijkheden draag.
Zonder controle...
Waar ik onbezorgd kan genieten, in het hier en nu.
Oja en dus dat is mindfullness...
Loslaten, leven in het hier en nu.
Het blije kind in jezelf vrijlaten.



Echt ik doe m'n best.
Om los te laten,
Om een verstandige verantwoordelijke volwassenen te zijn.
Om het leven te leven,
in plaats van het leven enkel te ondergaan.



En controle...
De illusie van controle hebben in bepaalde situaties, geeft mij een rustig gevoel.
Ook al weet ik dat het een illusie is, hou ik hieraan soms toch nog een beetje vast...

Laat los,
vergeef,
vergeet,
lach,
heb lief en
leef
IN HET NU!

En weer ga ik op onderuit,
door een golf die mijn surfboard scheef raakt.
Terwijl ik kopje onder in de zee ga besef ik me weer.
Suus, controle loslaten is oké.
Je komt er wel weer boven op.  
Sterker dan daarvoor!

1 opmerking:

  1. Top onderwerp Suuzz!

    When we try to control, we become controlled.
    When we release, we become free.

    BeantwoordenVerwijderen