donderdag 25 februari 2016

Opvoeden en loslaten.

DogsWork therapiehond in opleiding Spike
is na enkele weken interne training klaar
om naar zijn eigenaren te gaan.

Hij gaat daar de nobele en mooie taak krijgen om zijn beste vriendje,
die autisme heeft te gaan helpen.


Bij de interne training heeft Spike nu alle basis commando's onder controle.
Wel moet ik daarbij vermelden dat Spike na enkele weken interne training natuurlijk nog niet 'klaar' is.

Maar klaar is hij over een week of over een maand ook nog niet.
Wanneer is een hond dan wel 'af'.

Ik denk dat je dat pas kunt zeggen als de hond zowel lichamelijk als geestelijk volwassen is.
Zijn karakter is dan uitgekristalliseerd en hij heeft dusdanig veel training gehad.
En training houdt niets meer in dan dagelijks met de hond bezig zijn.
Positief gedrag met enige regelmaat blijven belonen en ongewenst gedrag negeren of ombuigen naar iets wat ik wel wil en kan belonen.


Misschien is het met opvoeden van honden net als met kinderen..
Ik weet dat mijn moeder, nog steeds tegen mij kan zeggen.
"Suus, zorg je wel dat je hebt schoongemaakt als die mensen komen.
Suus, dat moet je niet meer doen hoor. Suzepluus, dat kun je beter zo doen...
Suus...."

Zou het niet zo zijn dat je als trainer en opvoeder altijd een beetje blijft opvoeden?
Zowel bij kinderen als bij honden??


Zaterdag begint er voor Spike een nieuw leven.
En wordt er een gezinslid toegevoegd aan een gezin.


Het afscheid tussen Spike en mij...
Is niet zwaar! Alleen maar liefdevol. En dankbaar dat ik dit werk kan en mag doen.
Spike is toe aan een nieuwe uitdaging die hij binnen zijn gezin gaat krijgen.
Niet alleen Spike is de afgelopen weken getraind, ook zijn eigenaren hebben bijna dagelijks
foto's en mails gehad, boordevol informatie, tips en trucs omtrent de juiste begeleiding van hun therapiehond spike. Spike wordt hierna thuis begeleidt door een DogsWork therapiehond begeleider.







En ik?

Ik geniet weer even van mijn eigen roedel honden,
voordat de volgende interne hond aan zijn training op Texel zal beginnen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten